Ίδρυση και λειτουργία επιχείρησης οικοτεχνίας
Γενικές προϋποθέσεις
Τρόφιμα τα οποία παράγονται από τη μεταποίηση, μικρής κλίμακας, αγροτικών προϊόντων αποκλειστικά ιδίας παραγωγής, από τον επαγγελματία αγρότη, στη μονάδα τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής, τα οποία προορίζονται για άμεση διάθεση στον καταναλωτή. Τα είδη των τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής είναι:
Α. Προϊόντα δημητριακών, ιδίως απλά αρτοσκευάσματα (π.χ. παξιμάδια κ.τ.λ) και ζυμαρικά με κύριο συστατικό το αλεύρι δημητριακών (π.χ. τραχανάς, χυλοπίτες κ.τ.λ).
Β. Προϊόντα φυτικής προέλευσης με ή χωρίς γλυκαντικές ύλες, ιδίως γλυκά κουταλιού, μαρμελάδες, κομπόστες, ζελέ φρούτων, παστέλια με ξηρούς καρπούς, πετιμέζι, μουσταλευριά.
Γ. Προϊόντα με παρθένα ελαιόλαδα και διάφορα αρωματικά φυτά, μπαχαρικά, αιθέρια έλαια, χυμούς φρούτων κ.α. τρόφιμα σε συσκευασία έως δύο (2) λίτρων.
Δ. Προϊόντα διατηρημένα με αλάτι, ξύδι και λάδι τρόφιμα φυτικής προέλευσης, ιδίως επιτραπέζιες ελιές και προϊόντα ελιάς αλείμματα, τουρσιά, σάλτσες.
Ε. Προϊόντα διατηρημένα με ξήρανση τρόφιμα φυτικής προέλευσης, ιδίως φρούτα και λαχανικά, ξηροί καρποί, όσπρια, αρωματικά φυτά.
ΣΤ. Προϊόντα με μέλι και ξηρούς καρπούς, αποξηραμένα φρούτα, μαστίχα, κρόκο κ.α. τρόφιμα
Ζ. Γαλακτοκομικά προϊόντα όπως τυρί, βούτυρο, γιαούρτι εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζονται στην αριθ. 3724/162303/22.12.14 κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 3438/Β΄/2014).
Τα παραπάνω προϊόντα μπορούν να διατίθενται σε προσυσκευασμένη ή μη μορφή.
Καταχώριση Μονάδων Οικοτεχνικής Παρασκευής και Διάθεσης Τροφίμων στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Οικοτεχνίας (ΚΗΜΟ)
Σχετική Νομοθεσία:
– Υ.Α. αριθ. 4912/120862/5-11-2015 ΦΕΚ 2468 Β΄ “Καθορισμός των όρων και των απαιτήσεων παραγωγής και διάθεσης τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής και των διαδικασιών καταχώρισης των μονάδων παρασκευής αυτών στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Οικοτεχνίας (ΚΗΜΟ)” .
– ΝΟΜΟΣ 4235/2014 ΦΕΚ Α΄32 “Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υ.Α.Α.Τ.” αρθρο 56
– ΝΟΜΟΣ 3874/2010 ΦΕΚ Α΄151 ” Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων ”
– Αρθρο 4 ” Όροι και προϋποθέσεις μεταποίησης, διακίνησης, διάθεσης και έκθεσης των τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής ” της Υ.Α. αριθ. 4912/120862/5-11-2015 ΦΕΚ 2468 Β΄
– Κ.Υ.Α. 3724/162303/22-12-2014 ΦΕΚ 3438 Β¨ ” Εθνικά μέτρα και παρεκκλίσεις στον τομέα των τροφίμων ζωικής προέλευσης σε εφαρμογή των ΚΝ 853/2004 και ΚΑΝ 852/2004 ”
Έντυπο που χρησιμοποιείται:
Για την εγγραφή στο ΚΗΜΟ, ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει ηλεκτρονική Αίτηση Εγγραφής στην Ηλεκτρονική Εφαρμογή του ΚΗΜΟ, μέσα από την επίσημη Ιστοσελίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (www.minagric.gr). Η Αίτηση Εγγραφής υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του Ν. 1599/1986 (Α΄75).
Παράβολα που απαιτούνται, και πού καταβάλλονται:
e-paravolo αξίας 10euro
Δικαιολογητικά:
Τα δικαιολογητικά που υποβάλλει ο ενδιαφερόμενος στην αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ. σύμφωνα με την παρ. 4
του άρθρου 6 για την έναρξη λειτουργίας της μονάδας τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής και την
εγγραφή στο ΚΗΜΟ, είναι τα εξής:
Ετήσιες υποχρεώσεις του παραγωγού
- Θεωρημένα πιστοποιητικά υγείας των απασχολούμενων στην οικοτεχνία
- Συμμόρφωση σε όλα τα στάδια μεταποίησης, μεταφοράς, διάθεσης και έκθεσης τωντροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής, οι μονάδες τροφίμων οικοτεχνικής παρασκευής προς τις γενικές απαιτήσεις υγιεινής των:
- κεφαλαίων III έως και XII του παραρτήματος II του Καν. (Ε.Ε) 852/2004
- τις διατάξεις των Καν. (Ε.Ε) 178/2002
- iii. το σημείο 2 του άρθρου 3 του Κανονισμού 853/2004
- Εκπαίδευση
- Τήρηση εντύπων
1 | Βεβαίωση από το Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης (Πρώην ΚΕΠΠΥΕΛ) για το ίδιο έτους με το έτος υποβολής της αίτησης εγγραφής στο ΚΗΜΟ, που να αποδεικνύει ότι είναι ο ενδιαφερόμενος κατά κύριο επάγγελμα αγρότης | Κατάθεση από τον Αιτούντα |
2 | Αντίγραφο Δήλωσης Καλλιέργειας του ΟΣΔΕ, του ίδιου έτους με το έτος υποβολής της αίτησης εγγραφής στο ΚΗΜΟ | Κατάθεση από τον Αιτούντα |
3 | Απόδειξη πληρωμής e−παραβόλου | Κατάθεση από τον Αιτούντα |
4 | Για την εγγραφή στο ΚΗΜΟ, σύμφωνα με την περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 56 του Ν. 4235/2014 | Κατάθεση από τον Αιτούντα |
5 | Δήλωση συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις υγιεινής της παρ.1 του άρθρου 4 της απόφασης 4912/120862 | Κατάθεση από τον Αιτούντα |
Διαδικασίες
1 | Ο αιτών υποβάλλει τα δικαιολογητικά του άρθρου 7 στην αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ. | Υ.Α. αριθ. 4912/120862/5-11-2015 ΦΕΚ 2468 Β΄ | Αρμόδιος υπάλληλος ΚΗΜΟ | μέσα σε δέκα (10) ημέρες από την ημ/νία υποβολής της ηλεκτρ. Αίτησης Εγγραφής. |
2 | Η αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ. διενεργεί αντιπαραβολή των στοιχείων του άρθρου 8 που δηλώνονται στην Αίτηση Εγγραφής της παρ. 2 του παρόντος άρθρου, με τα στοιχεία του Μητρώου Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ) του Ν. 3874/2010 (Α΄151), όπως ισχύει, καθώς και με τα στοιχεία που είναι δηλωμένα στο Ολοκληρ. Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ). | του άρθρου 8 | ||
3 | Η αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ. ενημερώνει τον ενδιαφερόμενο με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μέσω της Ηλεκτρονικής Εφαρμογής του ΚΗΜΟ, για την έγκριση ή μη της Αίτησης Εγγραφής του. | Υ.Α. αριθ. 4912/120862/5-11-2015 ΦΕΚ 2468 Β΄ | μέσα σε είκοσι (20) εργ. ημέρες από την υποβολή των δικαιολ. σύμφωνα με την παρ.4. | |
4 | Αν η Αίτηση Εγγραφής εγκριθεί, η αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ. ολοκληρώνει τη διαδικασία εγγραφής του ενδιαφερόμενου στο ΚΗΜΟ και με το μήνυμα ηλ. ταχυδρομείου της περ. α΄ αποστέλλει και τον μοναδικό Αριθμό Εγγραφής του υπεύθυνου της μονάδας. | |||
5 | Η αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ. εκδίδει έντυπη Βεβαίωση Εγγραφής του ενδιαφερόμενου, υπογεγραμμένη από τον Προϊστάμενο της, στην οποία αναγράφεται και ο μοναδικός Αριθμός Εγγραφής του. Ο Αριθμός Εγγραφής είναι εξαψήφιος ήτοι ο κωδικός του Νομού και η αύξουσα σειρά εγγραφής σε σύνολο Χώρας, με επιπλέον το γραμματικό πρόθεμα GR. | Υ.Α. αριθ. 4912/120862/5-11-2015 ΦΕΚ 2468 Β΄ | Διευθυντής ΔΑΟΚ |
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Επιχειρήσεις
ΕΛΟΤ ISO45001:2018
Ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης ανακοινώνει την έκδοση στην ελληνική γλώσσα του προτύπου ΕΛΟΤ ISO45001:2018 “Συστήματα διαχείρισης για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία — Απαιτήσεις και οδηγίες εφαρμογής”. Τίτλος στην Αγγλική: “Occupational health and safety management systems – Requirements with guidance for use”.
Το νέο πρότυπο 45001 αντικαθιστά το ΕΛΟΤ 1801, που είχε βασιστεί στο OHSAS 18001 και παρέχει ένα παγκόσμιο πλαίσιο αναφοράς για τους οργανισμούς στον Ιδιωτικό και Δημόσιο Τομέα που επιδιώκουν να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους και να ελαχιστοποιήσουν τη διακινδύνευση για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία (ΥΑΕ) μέσω της λήψης αποτελεσματικών μέτρων πρόληψης και προστασίας.
Το διεθνές πρότυπο ISO 45001 εκπονήθηκε προκειμένου το Σύστημα για την ΥΑΕ να είναι συμβατό και να ενσωματώνεται με τα άλλα συστήματα διαχείρισης, όπως για την ποιότητα (ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 9001) ή την περιβαλλοντική διαχείριση (ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 14001), αξιοποιώντας την προσέγγιση αντιμετώπισης των απειλών και αξιοποίησης των ευκαιριών στο πλαίσιο λειτουργίας σε πιο στενή διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Παρόλο που η πιστοποίηση με το ΕΛΟΤ ISO 45001 δεν αποτελεί απαίτηση, οι οργανισμοί που ενδιαφέρονται ή έχουν πιστοποιηθεί με το ΕΛΟΤ 1801 ή το OHSAS 18001 μπορούν αν το επιθυμούν να προετοιμαστούν για τη μετάβαση και πιστοποίηση.
Νέες Απαιτήσεις
Το νέο πρότυπο επιβάλλει στους οργανισμούς να συνυπολογίσουν εξωτερικούς παράγοντες και πιθανούς κινδύνους. Οφείλουν να θέτουν προτεραιότητα όχι μόνο σε ζητήματα Υγείας και Ασφάλειας που έχουν άμεση επίδραση στους ίδιους, αλλά και να ελέγχουν την επίδραση που ασκούν στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Με το ISO 45001 και τη χρήση του Annex SL, δίδεται μεγαλύτερη έμφαση στο πλαίσιο του εκάστοτε οργανισμού και το ρόλο της ηγεσίας, των ανώτερων διοικητικών στελεχών και των εργαζομένων. Τα νέα δεδομένα για την Υγεία και την Ασφάλεια πρέπει να ενσωματωθούν στη δομή του κάθε οργανισμού ως βασικός επιχειρηματικός παράγοντας. Έως τώρα με το OHSAS 18001 την ευθύνη έφερε ο Υπεύθυνος Υγείας και Ασφάλειας. Με το ISO 45001, η ευθύνη αυτή ενσωματώνεται στις καθημερινές επιχειρηματικές δραστηριότητες και δεν αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπευθύνου.
Ποια είναι τα οφέλη του νέου προτύπου;
Το ISO 45001 εισάγει σαφείς και βελτιωμένους όρους σε σύγκριση με το OHSAS 18001 που αποτέλεσε τη βάση του. Ένας από τους κύριους στόχους είναι η ενσωμάτωση των εργαζομένων και των εκπροσώπων τους στον πυρήνα των συστημάτων διαχείρισης για την Υγεία και Ασφάλεια. Το νέο πρότυπο ενισχύει την ανθεκτικότητα των οργανισμών οι οποίοι πλέον είναι σε θέση να προβλέπουν και να αντιμετωπίζουν επιτυχώς πιθανούς κινδύνους για την Υγεία και την Ασφάλεια.
Άλλα οφέλη:
- Εύκολη ενοποίηση με άλλα συστήματα διαχείρισης, όπως το ISO 9001 (Ποιότητα) και το ISO 14001 (Περιβάλλον),
- Ευρύτερο πεδίο δέσμευσης και συνυπευθυνότητας εντός του οργανισμού για τα ζητήματα Υγείας και Ασφάλειας,
- Η οργανωμένη διαχείριση κινδύνων θα οδηγήσει στην ελάττωση αυτών,
- Η εισαγωγή του «Πλαισίου του Οργανισμού» βοηθά τους οργανισμούς να συνυπολογίσουν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες κινδύνου θέτοντας έτσι σαφείς στόχους και σχεδιάζοντας ολοκληρωμένα τη στρατηγική τους,
- Η διαδικασία διαχείρισης εξωτερικών εργολαβιών, αναδόχων και διακανονισμών προμήθειας γίνεται σαφέστερη, μειώνοντας τους κινδύνους και αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα
Σε ποιον απευθύνεται;
Το νέο πρότυπο ισχύει για οποιονδήποτε οργανισμό ανεξαρτήτως κλάδου, μεγέθους ή τοποθεσίας. Η χρήση της νέας δομής, Annex SL, καθιστά δυνατή την εύκολη ενσωμάτωση του ISO 45001 με άλλα συστήματα διαχείρισης, όπως τα ISO 9001 και ISO 14001, και την ενοποίησή του με άλλα προγράμματα που προάγουν την υγεία των εργαζομένων.
Γιατί το ISO 45001;
Η παγκοσμιοποίηση φέρνει όλο και περισσότερους οργανισμούς αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις. Πολλοί ακολουθούν γενικά ή εθνικά πρότυπα Υγείας και Ασφάλειας και δεν προάγουν τη συμμόρφωση με τα διεθνή δεδομένα. Πολλοί ενδιαφερόμενοι φορείς τόνισαν την ανάγκη ύπαρξης ενός ενιαίου διεθνούς προτύπου που θα καθορίζει τα κριτήρια αξιολόγησης της πολιτικής και των πρακτικών που ακολουθούνται σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές.
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Επιχειρήσεις, Πιστοποιήσεις
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
«Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας Νέων Τουριστικών Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων»
Προκηρύχτηκε : από 7/11/2017
Ποιους Αφορά;
►Νέες μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές Τουριστικές Επιχειρήσεις όπως Ξενοδοχεία, Ενοικιαζόμενα δωμάτια, Ενοικιαζόμενες κατοικίες, Ενοικίαση αυτοκινήτων- μηχανών, ενοικίαση σκαφών, αθλητικά γήπεδα, θαλάσσιες δραστηριότητες, πρακτορεία ταξιδίων, μεταφορές επιβατών κτλ με ίδρυση μετά από την 7/11/2017.
►Αφορά επίσης και ενδιαφερόμενους που έχουν ξεκινήσει την κατασκευή τουριστικού καταλύματος αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί και το πρόγραμμα επιδοτεί όλες τις δαπάνες ολοκλήρωσης και αγοράς εξοπλισμού για την λειτουργίας της μονάδας.
Δείτε τον κατάλογο με όλες τις επιλέξιμες δραστηριότητες ΕΔΩ
Τι επιδοτεί
Επιδοτούνται προτάσεις με προϋπολογισμό από 25.000€ έως 400.000€
Επιλέξιμες δαπάνες είναι ενδεικτικά οι ακόλουθες:
- Κτίρια, λοιπές εγκαταστάσεις και περιβάλλων χώρος.
- Ξενοδοχειακός εξοπλισμός (κλιματιστικά, τηλεοράσεις, κουζίνες, φωτιστικά, Έπιπλα (κρεβάτια, στρώματα, ντουλάπες, κομοδίνα κλπ).
- Αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και σκάφη αναψυχής προς ενοικίαση.
- Μεταφορικά μέσα επαγγελματικής ή μεικτής χρήσης (9θέσιο Van μεταφοράς πελατών).
- Πιστοποίηση συστημάτων διασφάλισης ποιότητας, περιβαλλοντικής διαχείρισης.
- Προβολή/Προώθηση – Συμμετοχή σε Εκθέσεις.
- Τεχνικές μελέτες μηχανικού και υπηρεσίες φοροτεχνικού και νομικού συμβούλου.
- Λογισμικά και υπηρεσίες λογισμικού.
- Σύνταξη και παρακολούθηση υλοποίησης Επενδυτικού Σχεδίου.
Πόσο επιδοτεί
Έως 50% του συνολικού Προϋπολογισμού. (Το βασικό ποσοστό επιδότησης ορίζεται σε 45% και σε περίπτωση πρόσληψης νέου προσωπικού, προσαυξάνεται κατά +5%).
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Επιχειρήσεις, ΕΣΠΑ, Ξενοδοχείο
Έναρξη λειτουργίας Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων
Με την υπ’ αριθμό Απόφαση οικ. 43942/4026 «Οργάνωση και λειτουργία Ηλεκτρονικού Μητρώου Αποβλήτων»(ΗΜΑ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 42 του Ν.4042/2012 (Α’ 24), όπως ισχύει» όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2992/Β/19-12-2016, ρυθμίζεται η οργάνωση και η λειτουργία καθώς και τα ειδικότερα θέματα και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια του Μητρώου αυτού.
Η Απόφαση αφορά κάθε οργανισμό ή επιχείρηση, οι εγκαταστάσεις των οποίων παράγουν απόβλητα ή πραγματοποιούν εργασίες επεξεργασίας αποβλήτων, εφόσον εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου Α του Ν. 4014/2011 (Α’ 209), μεταξύ των οποίων και οι υδατοκαλλιέργειες και οι μονάδες μεταποίησης αλιευμάτων.
Επιγραμματικά η Απόφαση ορίζει τα παρακάτω.
- Η λειτουργία του ΗΜΑ ξεκινάει την 1-1-2017.
- Μέχρι τις 31-12-2016 ολοκληρώνεται υποχρεωτικά η εγγραφή και καταχώριση των επιχειρήσεων στο ΗΜΑ.
- Αποδίδεται μοναδικός αριθμός καταχώρισης ανά επιχείρηση.
- Με την έναρξη του ΗΜΑ οι ηλεκτρονικές ετήσιες εκθέσεις αποβλήτων υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέχρι το Μάρτιο του επόμενου έτους.
- Ειδικά για το πρώτο έτος λειτουργίας του μητρώου, είναι υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή της ετήσιας έκθεσης για τα έτη 2015 και 2016 μέχρι την 31η Μαρτίου 2017.
Μετά την 1-1-2017 η έντυπη υποβολή των ετήσιων απολογιστικών εκθέσεων δεν συνιστά υποχρέωση των επιχειρήσεων.
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Επιχειρήσεις, Υποχρεώσεις
IFS v6.1
Τον Νοέμβριο 2017 ο οργανισμός IFS προχώρησε στην αναθεώρηση της έκδοσηs του προτύπου IFS version 6 σε έκδοση 6.1. Παράλληλα η αναμενόμενη έκδοση IFS version 7 αναβλήθηκε για το τέλος του 2018.
Με αυτή την αναθεώρηση το πρότυπο καλύπτει τις απαιτήσεις της συγκριτικής αξιολόγησης (benchmarking) του GFSI και θα παραμείνει ένα πρότυπο αναφοράς GFSI.
Οι βασικές αλλαγές στην έκδοση 6.1 εστιάζονται στα παρακάτω θέματα:
- Προσθήκη απαιτήσεων για την απάτη κατά των τροφίμων
- Αναθεώρηση της απαίτησης για την διαχείριση των αλλεργιογόνων ουσιών
- Η περιγραφή των διαδικασιών του Integrity Program προσαρμόστηκαν στους κανόνες που ίσχυαν από την 1η Μαΐου 2017.
- Υποχρεωτική τοποθέτηση κωδικών QR στα πιστοποιητικά με σκοπό την ανίχνευση της γνησιότητας αυτών
Οι αλλαγές στις απαιτήσεις για τους πιστοποιημένους οργανισμούς
Απάτη κατά των τροφίμων
Μία νέα παράγραφος προστέθηκε στην έκδοση του πρότυπου IFS version 6.1. Η νέα παράγραφος 4.21 Απάτη κατά των τροφίμων απαιτεί από τις εταιρείες τροφίμων:
Α) την τεκμηριωμένη αξιολόγηση των κινδύνων που σχετίζονται με εκούσιες και κακόβουλες παρεμβάσεις στο τελικό προϊόν (ανάλυση τρωτότητας) οποία θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όλες οι πρώτες ύλες, συστατικά, συσκευασία και υπεργολαβικές διεργασίες. Σκοπός αυτής της ανάλυσης θα είναι ο προσδιορισμός του επίπεδου κινδύνου στο τελικό τρόφιμο από δόλιες πράξεις (νοθεία, υποκατάσταση συστατικών, εσφαλμένη επισήμανση κτλ) με στόχο το οικονομικό όφελος και την εξαπάτηση του καταναλωτή. Για την ανάλυση τρωτότητας θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένα και προσδιορισμένα κριτήρια.
Β) την ύπαρξη τεκμηριωμένου σχεδίου για την μείωση του κινδύνου απάτης κατά των τροφίμων.Συγκεκριμένες μέθοδοι και κριτήρια ελέγχου θα πρέπει να προσδιορισθούν και να εφαρμόζονται.
Γ) Η τεκμηριωμένη ανάλυσης τρωτότητας αλλά και το σχέδιο για την μείωση του κινδύνου απάτης κατά των τροφίμων θα πρέπει να ανασκοπούνται όταν τα επίπεδα του κινδύνου αυξάνονται (π.χ αναφορές σε συγκεκριμένα συμβάντα νοθείας) ή τουλάχιστον σε ετήσια βάση.
Διαχείριση Αλλεργιογόνων
Στην εν λόγω απαίτηση (4.20 Allergens and specific conditions of production) διευκρινίζεται ότι οι οργανισμοί με βάση την ανάλυση και την αξιολόγηση των κινδύνων θα πρέπει να λαμβάνουν μέτρα από την παραλαβή έως και την διάθεση που να διασφαλίζουν ότι ο κίνδυνος παρουσίας αλλεργιογόνων ουσιών που προέρχονται από διασταυρούμενη επιμόλυνση είναι μειωμένος. Τα μέτρα αυτά θα πρέπει να επαληθεύονται.
Εφαρμογή της έκδοσης IFS 6.1
Η νέα έκδοση έχει εφαρμογή από την 1η Ιουλίου 2018.Για τους οργανισμούς που ακολουθούν το σχήμα μη – προγραμματισμένων επιθεωρήσεων (unannounced audits) ισχύουν τα εξής:
- Όσες έχουν περίοδο ελέγχου που ξεκινάει ή είναι μετά την 01.07.2018 θα επιθεωρηθούν με βάση την έκδοση IFS version 6.1
- Όσες έχουν περίοδο ελέγχου πριν την 01.07.2018 θα επιθεωρηθούν με βάση την έκδοση IFS version 6 (Απρίλιος 2014).
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Επιχειρήσεις, Πιστοποιήσεις
Ανακοινώθηκαν από το Υπ.Πολιτισμού νέες προδιαγραφές για τα ενοικιαζόμενα καταλύματα, 5 οι κατηγορίες κλειδιών
Οι νέες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές ενοικιαζόμενων επιπλωμένων δωματίων και διαμερισμάτων (ΕΕΔΔ) και η κατάταξή τους σε πέντε κατηγορίες κλειδιών, αντί τεσσάρων, καθορίστηκαν με απόφαση της υπουργού Τουρισμού, Έλενας Κουντουρά, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ (3119/31-7-2018).
Ειδικότερα, σύμφωνα με αυτές:
- Οι επιχειρήσεις ΕΕΔΔ αναπτύσσονται σε συγκροτήματα έως 30 δωματίων και κατατάσσονται σε 5 κατηγορίες κλειδιών, με ανώτατη την κατηγορία των 5 κλειδιών και κατώτατη την κατηγορία του ενός κλειδιού, βάσει υποχρεωτικών τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών τις οποίες πρέπει να πληροί η επιχείρηση, καθώς και βαθμολογούμενων κριτηρίων, από την εφαρμογή των οποίων η επιχείρηση υποχρεούται να συγκεντρώσει τουλάχιστον τον αριθμό μορίων που αποτελεί τη «βάση» της κατηγορίας, στην οποία πρόκειται να καταταγεί.
- Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις ΕΕΔΔ, που έχουν καταταγεί με το βάση το προηγούμενο σύστημα κατάταξης, κατατάσσονται το αργότερο έως 31 Δεκεμβρίου 2019 στο νέο σύστημα.
- Το κτήριο στο οποίο αναπτύσσεται το κατάλυμα πρέπει να έχει αμιγή χρήση ΕΕΔΔ, επιτρεπόμενης της ύπαρξης μίας κατοικίας που χρησιμοποιείται από τον ιδιοκτήτη ή πρόσωπο που εκμεταλλεύεται την επιχείρηση. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η λειτουργία εμπορικών καταστημάτων και καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, εφόσον εξασφαλίζεται για κάθε μία εκ των επιχειρήσεων ανεξάρτητη, εξωτερική πρόσβαση/είσοδος.
- Δεν επιτρέπεται η λειτουργία επιχείρησης ΕΕΔΔ σε μεμονωμένο κύριο ποσοστό εξ αδιαιρέτου ιδιοκτησίας, εκτός αν έχει την προς τούτο συναίνεση του συνόλου των συγκυρίων. Ομοίως ισχύει και σε περιπτώσεις μίσθωσης του ακινήτου.
- Σε περίπτωση που η προσπέλαση στο γήπεδο γίνεται μόνο από τη θάλασσα, πρέπει να κατασκευαστεί το απαραίτητο λιμενικό έργο για τη θαλάσσια προσπέλαση, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
- Σε περίπτωση κτηρίων στα οποία έχει συσταθεί κάθετη ιδιοκτησία, επιτρέπεται η δημιουργία επιχείρησης ΕΕΔΔ, εφόσον αυτό δεν απαγορεύεται από τη σχετική πράξη σύστασης ή τον κανονισμό συνιδιοκτητών ακινήτου.
- Απαγορεύεται η λειτουργία ΕΕΔΔ σε κτήρια στα οποία δεν έχουν εκτελεστεί πλήρως οι εξωτερικές οικοδομικές εργασίες (επιχρίσματα, χρωματισμοί τοίχων, κουφώματα και κιγκλιδώματα, πλακοστρώσεις κλπ).
- Οι επιχειρήσεις ΕΕΔΔ κατηγορίας 5 κλειδιών, δυναμικότητας άνω των 20 δωματίων υποχρεούνται να διαθέτουν κατ’ ελάχιστον ένα δωμάτιο -τουλάχιστον δύο κλινών- για άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ).
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Ξενοδοχείο
Το Νέο Πρότυπο ISO 22000:2018
THE NEW ISO 22000:2018
Το Νέο Πρότυπο ISO 22000:2018 19-06-2018
Μόλις εκδόθηκε!
Jacob Faergemand, Πρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής ISO/TC 34, δήλωσε:
«Για την κάλυψη των αναγκών της αγοράς για την ασφάλεια των τροφίμων, το πρότυπο ISO 22000 δημιουργείται από ενδιαφερόμενα μέρη που εμπλέκονται σε θέματα ασφάλειας τροφίμων: κυβερνητικοί οργανισμοί, καταναλωτές, σύμβουλοι, βιομηχανία τροφίμων και τεχνολογία. Όταν ένα Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας των τροφίμων αναπτύσσεται από τους ίδιους τους χρήστες, να είστε βέβαιοι ότι πληρούνται οι απαιτήσεις της αγοράς.»
New edition of ISO 22000 just out!
Jacob Faergemand, Chair of technical committee ISO/TC 34 says:
“To meet the market needs for food safety, ISO 22000 is created by stakeholders who are involved in food safety organizations: governance, consumers, consulting, industry and research. When a food safety management system is developed by the users of ISO 22000, you make sure that requirements from the market are met.”
Οι δομικές αλλαγές:
- Υιοθέτηση της δομής High Level Structure
- Προσέγγιση Risk-based: διαχωρισμός επιχειρησιακής διακινδύνευσης (risk)
και κινδύνου (hazard) για την ασφάλεια τροφίμων
- Ισχυροποίηση των δεσμών με τον Codex Alimentarius
Το νέο πρότυπο ISO 22000:2018 αντικαθιστά την έκδοση του 2005.
Δεν έχει οριστεί ακόμα η μεταβατική περίοδος, η οποία είναι συνήθως τα 3 χρόνια.
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Πιστοποιήσεις
Πιστοποίηση IFS HPC
Πιστοποίηση IFS HPC (Household and Personal Care Products) Ιούνιος 2018
Η TÜV HELLAS (TÜV NORD) πρωτοπορεί στην πιστοποίηση στο χώρο των προϊόντων οικιακής και προσωπικής φροντίδας αλλά και την ασφάλεια του χρήστη, αφού τα τελευταία χρόνια, οι προσδοκίες των πελατών/ καταναλωτών έχουν αυξηθεί αναφορικά με την ποιότητα των προϊόντων αυτών.
Για να ικανοποιήσει αυτή την απαίτηση της αγοράς το IFS δημιούργησε για πρώτη φορά το 2006, το πρότυπο IFS HPC με τη συνεργασία ομάδων ενδιαφερόμενων μερών από τη Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία (παραγωγούς, συλλόγους, εταιρίες που διαθέτουν προϊόντα λιανικής πώλησης, φορείς πιστοποίησης κ.α). Το πρότυπο αναθεωρήθηκε το 2016.
Σκοπός
Σκοπός του προτύπου είναι να διασφαλίσει ότι οι παραγωγοί προϊόντων οικιακής και προσωπικής φροντίδας είναι ικανοί να εφοδιάσουν την αγορά με ασφαλή και ποιοτικά προϊόντα. Με αυτό τον τρόπο ικανοποιούν τις απαιτήσεις των πελατών τους/καταναλωτών και αυξάνουν την εμπιστοσύνη τους.
Οφέλη:
Μία εταιρία πιστοποιημένη με IFS HPC:
- Αποδεικνύει πως τα προϊόντα που παράγει δεν ενέχουν κίνδυνο για την υγεία και την ασφάλεια του καταναλωτή
- Καλύπτει τις προδιαγραφές των πελατών (εμπόρων χονδρικής και λιανικής πώλησης, ιδιωτικής ετικέτας, καταναλωτών)
Καλύπτει τις περισσότερες από τις απαιτήσεις του ISO 22716
Ποιους αφορά:
- Παραγωγούς με ιδία ή ιδιωτική ετικέτα:
- Καλλυντικών (π.χ. σαμπουάν, αφρόλουτρων, κρεμών κ.α)
- Χημικών προϊόντων Οικιακής Φροντίδας (π.χ. απορρυπαντικά, μαλακτικά, καθαριστικά, αρωματικά χώρου)
- Προϊόντων καθημερινής οικιακής χρήσης (π.χ. γάντια καθαρισμού, αλουμινόχαρτο, σκούπες κ.α)
- Προϊόντων προσωπικής υγιεινής (π.χ. σφουγγάρια, πάνες κ.α)
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Πιστοποιήσεις
3 Πιστοποιήσεις παρασκευής τροφίμων για να δώσετε προσοχή:
Χωρίς γλουτένη
Καθώς οι καταναλωτές και οι κρατικοί φορείς εξακολουθούν να ζητούν περισσότερη ασφάλεια και διαφάνεια, δεν είναι ποτέ πιο σημαντικό να πιστοποιούνται όσοι εργάζονται στη βιομηχανία τροφίμων και μεταποίησης τροφίμων. Αλλά τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Στις ΗΠΑ, υπάρχουν εκατοντάδες οργανισμοί που επιθεωρούν, δοκιμάζουν και πιστοποιούν προϊόντα διατροφής βάσει αυστηρών προτύπων που καθορίζονται από τις θρησκευτικές οργανώσεις και την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Αν και οι διαφορετικές διαδικασίες πιστοποίησης μπορούν να είναι μακρές και δαπανηρές, τα οφέλη από την πιστοποίηση είναι συχνά υπερβολικά πολύτιμα για να αγνοηθούν. Μια πρόσφατη μελέτη που διεξήχθη από την Organic Trade Association, για παράδειγμα, διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις βιολογικών προϊόντων αυξήθηκαν από 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 1997 σε 43,3 δισεκατομμύρια δολάρια το 2015. Το 2015 η βιολογική βιομηχανία παρουσίασε ρυθμό ανάπτυξης 10,8% αγορά στο 3,3%. Καθώς το ενδιαφέρον για βιολογικά και άλλα πιστοποιημένα τρόφιμα συνεχίζει να αυξάνεται, είναι σημαντικό να εκμεταλλευτείτε και να λάβετε πιστοποίηση.
Παρακάτω παραθέτουμε τις διάφορες πιστοποιήσεις που διατίθενται για τις αμερικανικές εταιρείες τροφίμων και πώς μπορείτε να προχωρήσετε για να φέρετε το προϊόν σας στην αγορά με ακρίβεια και σύμφωνα με τα πρότυπα του FDA και του USDA.
Τον Αύγουστο του 2013, η FDA εξέδωσε έναν τελικό κανόνα που ορίζει ένα όριο γλουτένης μικρότερο από 20 ppm (μέρη ανά εκατομμύριο) σε τρόφιμα που φέρουν αυτήν την ετικέτα. “Αυτό είναι το χαμηλότερο επίπεδο που μπορεί να ανιχνευθεί με συνέπεια στα τρόφιμα χρησιμοποιώντας έγκυρα επιστημονικά αναλυτικά εργαλεία.Επίσης, οι περισσότεροι άνθρωποι με κοιλιοκάκη μπορούν να ανεχθούν τροφές με πολύ μικρές ποσότητες γλουτένης ». Επιπλέον, ο FDA ορίζει επίσης ότι τα τρόφιμα που φέρουν την ένδειξη” χωρίς γλουτένη “,” χωρίς γλουτένη “και” χωρίς γλουτένη ” το ίδιο πρότυπο.
Παρόλο που ο FDA δεν υποστηρίζει συγκεκριμένα προγράμματα πιστοποίησης τρίτων χωρίς γλουτένη, υπάρχουν πολλοί από τους οποίους μπορείτε να επιλέξετε. Το πρόγραμμα πιστοποίησης χωρίς γλουτένη αναφέρει ότι πάνω από 100 εκατομμύρια Βορειοαμερικανοί αγοράζουν επί του παρόντος προϊόντα χωρίς γλουτένη. Το πρόγραμμα συνεχίζει να εξηγεί ότι με τη χορήγηση πιστοποίησης χωρίς γλουτένη «οι εταιρείες μπορούν να επωφεληθούν από την αγορά χωρίς γλουτένη και την εκθετική ανάπτυξή της ανακοινώνοντας τη δέσμευσή τους για την παραγωγή ασφαλών, αξιόπιστων και αξιόπιστων προϊόντων χωρίς γλουτένη για τους καταναλωτές».
Ο οργανισμός πιστοποίησης χωρίς γλουτένη και πέρα από το Celiac έχουν επίσης αξιόπιστα προγράμματα πιστοποίησης.
Οργανικά προϊόντα
Οργανικά προιόντα
Η βιολογική πιστοποίηση στις ΗΠΑ ρυθμίζεται από το Εθνικό Οργανικό Πρόγραμμα (NOP), ένα τμήμα του Υπουργείου Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USDA). Για να θεωρείται βιολογικό, ένα προϊόν πρέπει να παράγεται και να υφίσταται επεξεργασία χρησιμοποιώντας μόνο μεθόδους χειρισμού και επεξεργασίας που έχουν εγκριθεί από το USDA. “Αυτές οι μέθοδοι ενσωματώνουν τις πολιτιστικές, βιολογικές και μηχανικές πρακτικές που προωθούν την κυκλοφορία των πόρων, προάγουν την οικολογική ισορροπία και διατηρούν τη βιοποικιλότητα”. Μόνο τα προϊόντα που έχουν πιστοποιηθεί από το USDA μπορεί να φέρουν τη Organic Seal της USDA.
Υπάρχουν τέσσερα διαφορετικά επίπεδα ή οργανικές αξιώσεις που αναγνωρίζονται από το USDA:
• 100% οργανικό
• Οργανικά
• “Made With” Organic
• Ειδικά οργανικά συστατικά
Μη ΓΤΟ
Ένας ΓΤΟ ή γενετικά τροποποιημένος οργανισμός είναι ένα φυτό, ζώο, μικροοργανισμός ή άλλος οργανισμός του οποίου η γενετική σύνθεση έχει τροποποιηθεί σε επίπεδο DNA. Αυτό δημιουργεί ασταθείς συνδυασμούς φυτικών, ζωικών, βακτηριακών ή ιικών γονιδίων που δεν εμφανίζονται στη φύση. Θεωρώντας κάτι που δεν έχει πιστοποιηθεί ως ΓΤΟ, έχει γίνει ένα εξαιρετικά αμφισβητούμενο ζήτημα, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι η FDA πρόσφατα πρότεινε ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να δείχνουν ότι τα τρόφιμα που προέρχονται από μη γενετικά τροποποιημένα φυτά διαφέρουν από εκείνα που προέρχονται από γενετικά τροποποιημένα φυτά με οποιοδήποτε νόημα. Ο FDA εξήγησε επίσης ότι δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να υποδεικνύουν ότι τα τρόφιμα με γενετική μηχανική παρουσιάζουν μεγαλύτερες ανησυχίες για την υγεία ή την ασφάλεια από τα τρόφιμα που αναπτύσσονται από την παραδοσιακή αναπαραγωγή φυτών. Όσον αφορά την επισήμανση και την καθιέρωση πιστοποίησης χωρίς ΓΤΟ, η καθοδήγηση του FDA σχετικά με το θέμα προειδοποιεί ενάντια στη χρήση όρων όπως “δωρεάν”, “δεν περιέχει ΓΤΟ” ή “μη ΓΤΟ” λόγω της δυσκολίας τεκμηρίωσης τέτοιων ισχυρισμών. Παρόλο που ο FDA δεν αναφέρει αν σκοπεύει να επιβάλει κάτι τέτοιο, έχουν εισαχθεί περίπου 80 νομοσχέδια στον κρατικό νομοθέτη που απαιτούν ειδική επισήμανση για τα τρόφιμα που περιέχουν ΓΤΟ. Το FDA δεν απαιτεί ειδική σήμανση αυτή τη στιγμή. Αν και δεν απαιτείται σήμανση χωρίς ΓΤΟ, οι ετήσιες πωλήσεις προϊόντων που δεν ελέγχονται από ΓΤΟ υπερβαίνουν σήμερα τα 16 δισεκατομμύρια δολάρια και μια έρευνα καταναλωτών του 2014 που διεξήχθη από το πρόγραμμα που δεν αφορά ΓΤΟ διαπιστώνει ότι το 80% των καταναλωτών αναζητούν προϊόντα που δεν περιέχουν ΓΤΟ.
Ξεκινώντας
Πριν ξεκινήσετε τη διαδικασία πιστοποίησης, είναι σημαντικό να κατανοήσετε τις διάφορες απαιτήσεις και πρότυπα που θα επιτρέψουν στο προϊόν και τη συσκευή σας να προχωρήσουν. Ενώ κάθε πιστοποίηση θα ποικίλει ανάλογα με αυτές τις απαιτήσεις και τα πρότυπα, οι απαραίτητες λειτουργίες και τα στοιχεία διαχείρισης δεδομένων δεν θα. Ορισμένες από αυτές τις λειτουργίες περιλαμβάνουν:
- Διαχείριση συνταγών
- Σύνθεση συστατικών
- Διαχείρισης της ποιότητας
- Ιχνηλασιμότητα
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Πιστοποιήσεις
Το αλφάβητο ενός σχεδίου ελέγχου αλλεργιογόνων
Οι κανονισμοί του FSMA απαιτούν οι περισσότεροι στην Βιομηχανία τροφίμων και ποτών να έχουν ένα γραπτό σχέδιο ασφάλειας τροφίμων. Ανάμεσα στα άλλα σημαντικά στοιχεία , το σχέδιο ασφάλειας τροφίμων πρέπει να περιλαμβάνει μια γραπτή ανάλυση κινδύνων και γραπτούς προληπτικούς ελέγχους. Γιατί αυτό είναι σημαντικό σε ένα σχέδιο ελέγχου αλλεργιογόνων;Επειδή οι κανονισμοί ορίζουν την αλληλοεπιμόλυνση από αλλεργιογόνα τρόφιμα ως χημικό κίνδυνο. Πρακτικά μιλώντας, αυτό σημαίνει ότι αν λειτουργείτε μια εγκατάσταση που έχει αλλεργιογόνα αλλά και μη αλλεργιογόνα προϊόντα που εμπεριέχουν αλλεργιογόνα με διαφορετικά αλλεργιογόνα έχετε ένα κίνδυνο αλληλοεπιμόλυνσης . Αυτός ο κίνδυνος θα πρέπει να αναγνωριστεί και να μπεί ένας προληπτικός έλεγχος. Αυτός ο προληπτικός έλεγχος θα είναι το σχέδιο ελέγχου αλλεργιογόνων σας. Όλοι οι προληπτικοί έλεγχοι, συμπεριλαμβανομένων και των σχεδίων ελέγχου αλλεργιογόνων, θα πρέπει να είναι γραπτά και να παρέχουν διαβεβαιώσεις ότι ο παρόν κίνδυνος (στην περίπτωσή μας η αλληλοεπιμόλυνση με αλλεργιογόνα) θα είναι σημαντικά ελαχιστοποιημένος ή αποτρεπτέος. Όταν καταρτίζουμε σχέδια ελέγχου αλλεργιογόνων , θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν μας τις διαδικασίες, πρακτικές και διεργασίες προκειμένου να ελέγξουμε τα αλλεργιογόνα τρόφιμα. Ο σκοπός είναι να ελέγξουμε διαδικασίες, πρακτικές και διεργασίες για να αποτρέπουμε την αλληλοεπιμόλυνση με αλλεργιογόνα.Αυτό σημαίνει ότι κατά την διάρκεια , χειρισμό και χρήση των προιόντων τροφίμων στην εγκατάσταση, λαμβάνονται λογικά βήματα για να αποτρέψουν την αλληλοεπιμόλυνση και τα μη δηλωμένα αλλεργιογόνα από το να μπούν στα προιόντα. Αυτό ξεκινάει με τον σχηματισμό μιας ομάδας διαχείρισης-ελέγχου αλλεργιογόνων ή ενός υπευθύνου για να ηγηθεί των ενεργειών. Η ομάδα θα πρέπει να είναι γνώστης των συστατικών και των προιόντων στην εγκατάσταση, των διαδικασιών που λαμβάνουν μέρος και των απαιτήσεων υγειινής για τον εξοπλισμό του εργοστασίου. Θα πρέπει να ενθαρρύνονται να προτείνουν εναλλακτικές διαδικασίες για την αποτροπή αλληλοεπιμολύνσεων και να αναθεωρούν –αναλύουν υπάρχουσες διαδικασίες προκειμένου να διασφαλίσουν μέγιστη αποδοτικότητα. Όσον αφορά τους πρακτικούς ελέγχους, η πρόληψη της αλληλεπίδρασης αλλεργιογόνων αρχίζει με τη γνώση των συστατικών. Ένα σημαντικό πρώτο βήμα είναι η επαλήθευση των προμηθευτών σχετικά με τα αλλεργιογόνα που περιέχονται στα συστατικά που παρέχουν. Βεβαιωθείτε ότι τα αλλεργιογόνα που υπάρχουν σε ένα συστατικό είναι εμφανώς επισημασμένα. Οι έγχρωμες ετικέτες μπορούν να αποτελέσουν αποτελεσματικό μέσο για την ένδειξη της παρουσίας αλλεργιογόνου. Κατά την αποθήκευση των συστατικών, κάντε το καλύτερο για να διαχωρίσετε τα συστατικά που περιέχουν αλλεργιογόνα από συστατικά που δεν περιέχουν αλλεργιογόνα. Εάν δεν υπάρχουν ξεχωριστές εγκαταστάσεις, δοκιμάστε ξεχωριστές αποθήκες / ψυγεία. Εάν αυτό δεν είναι μια επιλογή, ακολουθήστε τα βήματα της κοινής λογικής, όπως η τοποθέτηση συστατικών που περιέχουν αλλεργιογόνα στο κατώτατο ράφι, ώστε να μην μπορούν να χυθούν σε τίποτα άλλο και να διασφαλίσουν ότι τα δοχεία παραμένουν σαφώς και ασφαλώς σφραγισμένα.
Κατά την παραγωγή τροφίμων, οι αλλεργιογόνοι έλεγχοι πρέπει να αποτρέπουν όσο το δυνατόν περισσότερη αλληλεπικάλυψη μεταξύ προϊόντων που περιέχουν αλλεργιογόνα και χωρίς αλλεργιογόνα. Όταν είναι διαθέσιμα, τα προϊόντα χωρίς αλλεργιογόνα πρέπει να λειτουργούν σε ξεχωριστή γραμμή παραγωγής όπου δεν εισάγονται συστατικά που περιέχουν αλλεργιογόνα. Εάν μια γραμμή χωρίς αλλεργιογόνα βρίσκεται κοντά σε μια γραμμή που περιέχει αλλεργιογόνο, θα πρέπει να δημιουργηθούν φυσικοί φραγμοί (δηλ. Ένας τοίχος) για να τους χωριστούν και χωριστά συστήματα εξαερισμού μπορεί να είναι κατάλληλα για να αποφευχθεί η διασυνοριακή επαφή με αέρα. Όπου δεν είναι δυνατές ξεχωριστές γραμμές, οι μεταβολές πρέπει να περιορίζονται όσο το δυνατόν περισσότερο. Με άλλα λόγια, τρέχετε όσο περισσότερα προϊόντα χωρίς αλλεργιογόνα μπορείτε, πριν τρέξετε τα προϊόντα που περιέχουν αλλεργιογόνα και, στη συνέχεια, τρέξτε όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα που περιέχουν αλλεργιογόνα. Η απολύμανση θα πρέπει να προγραμματιστεί αμέσως μετά την ολοκλήρωση μιας διαδικασίας που περιέχει αλλεργιογόνα.
Εκτός από τις διαχωρισμένες σειρές προϊόντων, μπορείτε να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο διασταυρούμενων επαφών με εύλογους ελέγχους εργαζομένων και εξοπλισμού. Για παράδειγμα, τα εργαλεία, τα δοχεία και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση συγκεκριμένου αλλεργιογόνου ή συστατικού που περιέχει αλλεργιογόνο θα πρέπει να είναι σαφώς επισημασμένα και εύκολα αναγνωρισμένα. Σκεφτείτε μια μοβ λαβή για οτιδήποτε έρχεται σε επαφή με τα φιστίκια, για παράδειγμα. Οι εργαζόμενοι που εργάζονται σε δοκιμές προϊόντων που περιέχουν αλλεργιογόνα θα πρέπει να περιορίζονται από την επεξεργασία προϊόντων που δεν είναι αλλεργιογόνα. Όταν αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να πραγματοποιείται επιπλέον απολύμανση μεταξύ των διαδρομών, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής της στολής, της τρίχας, του μανταλάκι κλπ. Τα ενδύματα χωρίς αλλεργιογόνο πρέπει να έχουν διαφορετικό χρώμα από εκείνο που φοριέται κατά την επεξεργασία προϊόντων που περιέχουν αλλεργιογόνα.
Εξετάστε τα μοντέλα κυκλοφορίας στη μονάδα σας ως μέρος του σχεδίου ελέγχου αλλεργιογόνου. Τα συστατικά που περιέχουν αλλεργιογόνο πρέπει να αποθηκεύονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στη γραμμή παραγωγής που περιέχει αλλεργιογόνα, ώστε να ελαχιστοποιείται η διασταυρούμενη επαφή με άλλα προϊόντα. Ομοίως, οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να πηγαίνουν από τη μια γραμμή στην άλλη χωρίς κατάλληλες διαδικασίες εξυγίανσης. Αυτοί οι έλεγχοι θα βοηθήσουν στην “σημαντική ελαχιστοποίηση” του κινδύνου διασταυρούμενων αλλεργιογόνων στη μονάδα σας.
Η δεύτερη συνιστώσα ενός σχεδίου ελέγχου αλλεργιογόνου ασχολείται με την επισήμανση των τελικών προϊόντων διατροφής. Μια συζήτηση σχετικά με τις απαιτήσεις επισήμανσης των τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των ιδιοτήτων της “συμβουλευτικής επισήμανσης”, θα μπορούσε να συνεχιστεί για τις σελίδες. Σημαντικό για το σχέδιο ελέγχου αλλεργιογόνου σας είναι να διασφαλίσετε ότι τα προϊόντα δεν είναι “λανθασμένα” σύμφωνα με την Federal Food Drug & Cosmetic Act. Ένα προϊόν είναι εσφαλμένο, όταν περιέχει ένα μη δηλωμένο σημαντικό αλλεργιογόνο. Λαμβάνοντας τα παραπάνω βήματα, θα μειώσετε την πιθανότητα αλληλεπίδρασης αλλεργιογόνου στην εγκατάσταση σας και έτσι θα μειώσετε την πιθανότητα ένα μη δηλωμένο αλλεργιογόνο να φτάσει στο προϊόν σας.
Όπως όλα τα άλλα, η αποτελεσματικότητα ενός σχεδίου ελέγχου των αλλεργιογόνων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την κατάρτιση και την εκπαίδευση του προσωπικού. Επιτρέψτε στο προσωπικό να γνωρίζει τους κινδύνους – και τις νομικές υποχρεώσεις – ενός μη δηλωμένου αλλεργιογόνου σε έναν καταναλωτή με σοβαρή αλλεργία στα τρόφιμα. Παρέχετε κατάρτιση προσωπικού σχετικά με την ευαισθητοποίηση και τον έλεγχο των αλλεργιογόνων για όλους τους εργαζομένους σε όλα τα επίπεδα της εταιρείας, τουλάχιστον ετησίως. Θα πρέπει επίσης να παρέχεται ειδική κατάρτιση στους υπαλλήλους των οποίων τα καθήκοντα εργασίας θα τους έθεταν σε μεγαλύτερο κίνδυνο από ένα περιστατικό επαφής με αλλεργιογόνα. Όλη η εκπαίδευση πρέπει να τεκμηριωθεί, ώστε να είναι γνωστό ποιος έχει εκπαιδευτεί και πότε πρέπει να ανανεωθεί η κατάρτιση. Παρόλο που δεν υπάρχει τρόπος για την πλήρη εξάλειψη κάθε κινδύνου διασταυρούμενης επαφής με αλλεργιογόνα, διατάξεις όπως αυτές που προαναφέρθηκαν θα συμβάλουν στη σημαντική ελαχιστοποίηση του κινδύνου διασταυρούμενων επαφών, όπως απαιτείται από τους κανονισμούς του σχεδίου ασφάλειας τροφίμων της FSMA.
- Δημοσιεύτηκε στην Κατηγορία Αλλεργιογόνα
- 1
- 2